De ale mamelor

Ce sa NU faci si ce sa NU spui …

… unei foarte proaspete mamici.

Scrisa si publicata pe facebook la putin timp dupa ce am nascut. Nu aveam cum sa nu o fac, cand -in ziua nasterii_ m-a sunat multa lume, unii au insistat de chiar 5 ori… vazusera pe fb ca am nascut….si eu trebuia sa am telefonul liber sa pot vorbi cu sotul meu si cu familia mea din post-operator , unde a trebuit sa stau 6 ore, pana m-au dus la salon. O reamintesc aici, cu siguranta va prinde bine chiar si celor mai bine intentionati – dar care nu realizeaza insemnatatea si nevoia de liniste a acelui moment.

Am plans in mine atunci, mai mult decat daca as fi urlat intruna. Daca ar avea toata lumea puterea sa nu renunte si sa fie tare exact cand nu mai e posibil sa ai aer, sa te tii tare si drept…. Desi al meu nu a fost asa de mic, numai o mama cu un bebe prematur, care sta nopti intregi cu frica in san, care nu-si da drumul sa simta, de teama sa nu-i sperie pe parinti, pe sot – care si asa stau cu inima cat un purice- poate intelege cum e sa nu ai, brusc, nici aripi, nici aer. Si totusi sa zambesti, sa vorbesti cu toti, sa tii infernul in tine, sa-i incurajezi, sa te machiezi si sa cauti orice cale sa te tina dreapta si pozitiva…avand toata increderea si siguranta ca va fi bine, sa fii tare si dragastoasa cu bebe, zilnic, apoi sa ti zambeasca, din senin, sa te stranga tare din degete, sa respire singur dupa ceva timp – in sfarsit!- si sa simti ca intreaga lume e abia atunci TOATA ta. Ca a meritat totul si ca esti binecuvantata.

Astfel ca:

– NU o suna imediat ce ai aflat ca a iesit din sala de nasteri / a nascut  (si, daca o faci, ajunge sa suni o data, nu de 3-4 ori cat mai insistent. E clar ca e anesteziata, epuizata, greu incercata si, cu siguranta, vrea doar liniste si familia aproape, nu sta ea pe telefon, ci sa-si stearga lacrimile si mucii, sa-si auda/simta familia etc). Da-i un mesaj, e suficient. E mult mai primit un gand bun in acest fel cand il va citi treaza si lucida, bucuroasa. Il va tine minte si il va aprecia triplu. Te asigur ca nu e in stare deloc sa vorbeasca la telefon,, nu mai vorbesc de una hipoacuzica asa cum sunt eu care, la emotii, nu inteleg nici simplul cuvant BINE… daramite sa scrie mesaj cu toate chestiile infipte in maini si spate. Eu am avut un cateter care ma manca al naibii, ma lua si cu fiori reci….Daca mai si vomita sau lesina persoana in cauza, e clar ca TU esti cu capul. -Buna-intentie-…nu-si are locul aici. Deloc.

– NU o (mai) dadaci. Nici cu mancarea, nici cu operatia, nici cu copilul. Cu NIMIC. Este frustrant si enervant (Daca vrei sa-i expui din experienta ta, ii povestesti. Simplu. Va aprecia, va recepta ce o intereseaza si avantajeaza si va intreba si data viitoare) . Mai ales daca nu ai copii inca. Dar chiar si daca ai. Tu esti tu si ea este ea. Ganditi si simtiti diferit, ati trait diferit. Stie si ea ce are de facut. Stie bine, simte, vrea, incearca. Are familia, doctorii, prietenii aproape, nu e picata din luna. Din pat, nici atat. Vrea doar sa fie ccu bebelusul si, eventual, sotul ei. Nu o mai pisa absurd la cap, mai ales daca nu ii esti apropiat/a. Nu-i mai spune cum sa tina copilul, ce sa-i cumpere, ce sa-i dea, nu o mai judeca si intreba ce face si cum face, de ce face. Ce mananca, de ce mananca. Te intreaba ea daca vrea si are nevoie. Va resimti totul ca pe o inutilitate, nu o va vedea ca pe un ajutor ci ca pe un semn ca nu-i buna de nimic. E viata ei, copilul ei, alegerea ei. Nu ai de unde sa stii prin ce a trecut. Sau cum a trecut. Nu esti in locul ei. Vrei sa o sustii cu adevarat? Spune-i sincer, cu caldura si cu drag, ca te gandesti la ea, ca ii doresti sanatate si un copil linistit, asigura-o ca-daca simte nevoia si de altcineva- esti si tu prin preajma…. nu : ,,draga, vezi ca asa trebuie sa faci ! Nu altfel, nu exista altfel , nu faci tu cum trebuie, nu trebuie sa te lasi!”. E o mare tampenie chestia asta. Nu ajuti asa. Nu ai de unde stii prin ce situatii medicale a trecut, de nu a putut proceda ea altfel. De ce nu e in stare sau nu vrea sa discute.

Lasa prostiile si moda de ,,eu stiu mai bine”. Fie vorba de spital, medici, alaptare, de tinut copil, de crescut copil, de orice alta chestie legata de asta, de sanatate, de kg in plus. Taci. TACI. Ganditi diferit, ei deja ii este foarte greu. Nu fi lipsit/a de bun simt si nici de empatie. Este foarte greu sa zambesti si sa fii tare, mai ales in conditiile unei incertitudini post-nastere. Chiar daca tu nu stii despre ce este vorba. Chiardaca tu vrei sa o ajuti, nu asa o ajuti. Nici tie ti-ar placea sa vina cineva, intruziv, sa puna gaz pe foc, si nu vorbim aici de baby-blues sau depresii postpartum, ci de a respecta spatiul si intimitatea noii familii, angajamentele, acomodarea, intimitatea.

De multe ori, o stare de spirit depinde de ceea ce se intamplă in jur, ai observat? Daca nici noi insine nu am mai permite tuturor celor din jur să ne controleze sentimentele, am fi mult mai linistiti. Poate ea plange de durere de spate si operatie, de dor, de neputinta, de aduceri-amintee, stie ea de ce…. ca si mine, cand m-aplec sa fac baita la copil, cand mi-e dor de sotul meu, cand uneori, simt ca nu stiu cum s afac, dar fac… altfel nu, nu am de ce. De oboseala , nu asa des. Nici pe tine nu te intreaba nimeni de cate ori faci dragoste pe noapte, nu-i asa ?! (asta, apropo de spatiu si intimitate)

– NU ii mai cere insistent poze cu ea sau cu copilul proaspat nascut. Nu are niciun chef. Tu, sincer acum,  iti faci selfie in toaleta sau cand zaci la pat ?! Cu parul ciumafaie si ochii dati peste cap, cu stomacul in gat si paloarea pe fata ?! Cu perfuziile si cateterele in tine ?! cu dorinta de a fi bine si a fi in stare sa fii pe picioare, sa mergi la puiul tau?! Atunci cand va simti ea, va trimite si singura poze. Va fi incantata si happy sa o faca. Nu ca mine care am trait o incertitudine, vreme de o saptamana dupa ce am nascut, nestiind ce va fi , sau daca va fi bine (probleme medicale)

– NU ii mai cere detalii de nastere. Cand vrea sau daca vrea, iti  spune din proprie initiativa. Nu-i arde ei sa spuna sau sa stie cati cm are taietura, cum arata plasturii, ce ruj avea asistenta pe buze, ce culoare a avut seringa de anestezie sau cum arata sala de operatii, cand ea nici picioarele nu si le vede sau simte, daramite burta. Si nici nu o intereseaza. Vrea doar sa taca, sa digere zbuciumul sua bucuria, sa simta, sa vada, sa aiba liniste, imbratisare, atentie si calm.

– NU o mai intreba : cat ai platit ieri si azi, dar de ce asa si pe dincolo ?! Nu este problema ei ca nu intelegi tu ceva. Nu este deloc ok. Detaliile astea nu-i stau ei in minte acum. Ori te intereseaza starea ei sau a copilului, la propriu, o pupi in mesaj sau live, o incurajezi, o imbratisezi, ori o lasi in pace cu orice altceva. Nu comenta inutil si neavenit. Este d e prost-gust si doare. DOARE.

– NU o mai intreba cand iese din spital si cand ajunge acasa. Nu are chef de tine. Cand are si vrea; spune si te cheama singura.

– Nu te mai supara pe ea daca nu vrea sa te primeasca in vizita cand vrei sau poti tu. Nu ai de ce sa te superi. Poate a plans toata ziua , poate are o zi prea plina sau, poate, vrea doar singuratate.

– NU ii mai cere detalii de bebelus. Ragaie, sughita, face caca, doarme, face pisu etc. Un bebelus face tot ce face un copil abia nascut. Iar daca 20 oameni te intreaba acelasi lucru….

NU sunt absurda deloc, nici lipsita de respect, apreciez toate gandurile bune, telefoanele si mesajele, m-am bucurat mult sa stiu ca se gandesc oamenii la mine 😇Dar este o foarte mare diferenta intre a face conform situatiei si a fi ca nuca in perete. Ce tie nu iti place, altuia nu-i face…

Nu este deloc greu să-i faci pe oamenii din jurul tau sa zambeasca. Nu este deloc greu să le oferi sprijin, chiar si ipotetic, zâmbete sincere si ganduri placute, intr-un mod cat mai delicat.

In fotografie, fiul meu la 3 zile de la nastere, dupa ce-i scosesera tuburile de respirat si alte cele. Prima data cand am putut/avut voie sa-l ating 20 minute, sa-l tin in brate ca lumea, sa-l pup intruna, si nu jumatate de minut pe fuga.IMG-20170121-WA0041

 

 

2 thoughts on “Ce sa NU faci si ce sa NU spui …

  1. Foarte corect si real scris! Aceleasi probleme am intampinat si eu dupa nastere; atunci cand vrei sa fiti doar voi, cand ai nevoie de liniste, odihna si timp pt a-ti cunoaste copilul, toata lumea crapa de curiozitate. Fetita mea a fost, de asemenea, nascuta prematur(8 luni). Prin exact aceeasi situatie am trecut si noi, deci stiu si inteleg perfect ceea ce scrii. Numai bine va doresc!

    Like

    1. Multumesc din suflet pt feedback si va doresc si eu tot binele si toata sanatatea ! Tot raul spre bine ! Pe mine m-au capiat si mi-au si reprosat. Am folosit ocazia pt a elimina oamenii toxici din viata mea. Sa aveti o seara linistita 🤗 (inima-de-leu s-a nascut destul d aproape de termen, 38 s fara 1 zi, dar a fost brusc si cu pb mari + nu luase in greutate)

      Like

Leave a Reply

